Léto se přehouplo do září a tak jsem využil posledních slunných dní k projíždce po cyklotrasách a turistických stezkách v okolí Úštěka.

Jako trasu jsem zvolil následující:

Úštěk – Ostré – Skalka – Hvězda – Husí cesta – Nad Kravími doly – Skalka – Úštěk.

Cesta jako obvykle začíná odbočkou v Úštěku směr Ostré a po celou dobu tlačením až nad úroveň věže Helfenburku, která je ze silnice vidět. Pak už se dá odrážet až do Skalky, kde se projede celou vesnicí a odbočí na cyklostezku 0059.

Ta vede lesem, mnohdy kolem malebných stavení chalup a chat. V poslední třetině vede alejí starých jabloní, šípků a bezinek skrze pole. Odrůdy jablek jsou menších vzrůstů, což jim nikterak neubírá na sladkosti a výborné chuti.

Pak už je to kousek do vísky Hvězda, odkud vede stezka roklí jejíž levou stranu po chvíli začnou lemovat tzv. skalní byty. Jde o historické sklepy, vysekané do pískovce. Jak takový sklep vypadá se můžete podívat v galerii včetně detailu vnitřku, kde jsou vidět rýhy po kutání.

Stezka dále pokračuje na zříceninu hradu u Hvězdy. Jedná se o výstup na středně vysokou skálu, kde jsou vidět díry po údajných trámech, které tam snad tenkrát tvořily lidskou stavbu.

Z vesnice Hvězda se dále vyjede po hlavní silnici (pořád zelená značka), která po sjezdu z kopce v ostré zatáčce uhýbá do pole a lesa. U odbočky je lesní parkoviště většinou obsazené auty houbařů. Stezka pak pokračuje lesem až na vršky pískovcových skal, kde slunce krásně rozpaluje pryskyřici místních borovic, což je snad nejkrásnější vůně v lese.

Poté se cesta ubírá dolů a pak zase do pěkného stoupáku, který je opravdu hodně náročný a tím, že cesta vede mezi skalisky, jsou zde vybudovány na některých úsecích dřevěné schody, některé už dosti prohnilé. Tahat po nich koloběžku je opravu výzva. Ale takhle je to s koloběžkou pokaždé.

Po vystoupaní se konečně dostanete na cyklotrasu 0058. Jedná se o tzv. Husí cestu a je to krásná trasa po vrstevnici směr Skalka. Na konci trasy čeká příjemné překvapení v podobě občerstvení, pití a zmrzliny.

Po příjezdu do Skalky už jako bonus zbývá se párkrát odrazit a pak svištět pořád z kopce až do Úštěka. Celá trasa je opravdu nádherná a v prosluněném zářiovém dni nemá chybu.